Half Day Glacier Walk - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Sander x Natalie Huizenga - WaarBenJij.nu Half Day Glacier Walk - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Sander x Natalie Huizenga - WaarBenJij.nu

Half Day Glacier Walk

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg Sander x Natalie

09 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Vanmorgen vroeg op weg naar Fox Glacier. Onze rit gaat over 195 km en een verwachte reistijd van 3 uur.

We gaan weg met zon en onderweg worden de wolken dikker en zwarter. Na een korte koffiestop in Hari Hari, een straat en een cafe, rijden we achter de lokale postbode. De kranten vliegen her en der gewoon door 't raam van de bus. En euh, ook nog bij de brievenbus in de buurt he! 't is vast een geoefende postbode.

Aangekomen in Fox Glacier gaan we ons melden bij de mensen van, hoe kan het anders, Fox Glacier Guiding. Ik was eigenlijk best wel zenuwachtig omdat er gisteren twee toeristen uit Australie om zijn gekomen. Ze wilden de gletsjer Fox Glacier van dichtbij bekijken. Toen ze eenmaal bij de gletsjer waren is er een stuk afgevallen en zijn deze toeristen onder de ijsmassa bedolven. Een van de twee was gisteren al gevonden, de andere nog niet. Wetende dat je dan langs deze onheilsplek gaat, geeft best een vreemd gevoel. De gidsen stelden ons echter op het gemak en vertelden dat deze toeristen, zonder gids en buiten de veilige gebieden waren getreden. Dit moet je dus niet doen. Zie voor het nieuwsbericht http://www.stuff.co.nz/4813157a11.html

Toen we ons gemeld hadden, konden we mee naar de omkleedruimte. We werden verrast met wollen sokken, bergschoenen, regenbroek, regenjas (het regent al de hele dag hier) en natuurlijk ijssporen voor onder onze schoenen. Rugzakken op, broodtrommel mee en toch ook de camera's. Met de bus, een hele oale, vervolgens naar de Glacier. Nou wat je daar mee maakt en ziet, dat moet je ook weer met eigen ogen zien. Je voelt jezelf heel erg klein tussen al dat geweld. Door rivieren en over keien banen we ons een weg naar de Glacier. Hoe dichterbij, hoe mooier de Glacier wordt. Om echter bij de Glacier te komen, moesten we nog hiken door het bos, de berg op. Ongeveer 700 tredes .... niet allemaal van hetzelfde niveau, de een een stapje van 10 centimeter en de ander weer van 40 centimer. Maar goed dat we zo getraind zijn, anders hadden we wel een probleem. Als je het niet met je hart hebt, kun je dat hier wel krijgen. Dit keer waren we ook blij dat het regende, want we moesten er niet aan denken deze tocht met een graad of 35 te doen. Da's ja echt niet uit te houden.

Eenmaal boven, ongeveer twee uurtjes later denk ik, kregen onze gidsen bericht dat het niet verantwoordelijk was de Glacier op te gaan. Dit vanwege de aanhoudende heftige regen en het gevaar van vallende rots- en ijsblokken. We moesten dus terug! Erg jammer! We hebben ondanks dat toch een geweldige dag gehad, alleen al die tocht naar boven en door die rivieren is een gigantische belevenis. Je kom op de terugweg goed het verschil zien bij het oversteken van de rivier. Op de heenweg stonden er 2 gidsen te helpen, op de terugweg 5. De druk van het water is enorm, een misstap en zeg maar dag met je handje.

Wij hebben het gelukkig goed doorstaan en zitten nu weer fris en fruitig in het internetcafe. We hebben de kachel aangezet in ons huuske, voor het drogen van de kleren, want we waren ondanks de regenkleding nat tot op de onderboks.

Morgen rijden we naar Queenstown. Verwachte reistijd 6 a 7 uur over zo'n 385 km. We verblijven daar in het Queenstown Holiday Park.

Groeten van ons uit een prachtig NZ.
Sander & Natalie

• 09 Januari 2009 - 10:09

Aafje En Johan:

mooi dat jullie het zo mooi hebben geniet iederedag van je verslagkan me het helemaal voorstellen zie me dan zelf weer in oostenrijk tegen de bergen op klauterenen maar sweeten groetjes aafje

• 09 Januari 2009 - 10:41

Marcha:

Super weer! En waar blijven de foto's? x

• 09 Januari 2009 - 12:23

Broer:

Tjonge jonge jonge, wat een avontuur
    En had Sander z'n Rambo mes en touw bij zich (vergeten natuurlijk he)

• 09 Januari 2009 - 20:42

Jolanda: